5 مزیت بزرگ شرکت دانش‌بنیان

5 مزیت بزرگ شرکت دانش‌بنیان
در این مقاله قصد داریم به معرفی فعالیت انواع شرکت‌‌ دانش‌بنیان و مزایای مهمی که این شرکت‌ها از آن‌ برخوردارند بپردازیم.

احتمالا بارها نام دانش‌بنیان به گوشتان خورده است. از آن‌جا که در چندسال گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان نقش بسیار موثری در توسعه اقتصادی، افزایش سطح درآمد و کاهش بیکاری کشور ما داشته‌اند، اکثر مردم از اهمیت وجود این شرکت‌ها آگاه هستند. دولت نیز برای حمایت بیشتر و بهتر از این مجموعه‌ها، تسهیلات و مزایای مهمی قرارداده است تا بتوانند با بهره‌مندی از این مزایا کار خود را گسترش دهند.

شرکت دانش‌بنیان چیست و چه اهدافی دارد؟

دانش‌بنیان به شرکت‌هایی گفته می‌شود که با استفاده از فناوری‌های جدید محصول یا خدمت نوآورانه‌ای به مردم ارائه می‌کنند. علم، دانش و آگاهی اعضای یک شرکت دانش‌بنیان سرمایه اصلی آن است. بزرگ‌ترین تفاوت این نوع شرکت‌ها با سایر مجموعه‌های فعال در کشور نیز به در همین موضوع است!

شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه‌های بسیار گوناگونی مانند کشاورزی و مواد غذایی، دارو و درمان، انواع ماشین‌آلات پیشرفته، مخابرات، نرم‌افزارهای رایانه‌ای و ... فعالیت می‌کنند. خوشبختانه خدمات و محصولات این شرکت‌ها باعث شده، ایران در زمینه‌های مختلف پیشرفت عظیمی داشته باشد.

مهم‌ترین هدف اعضای یک شرکت دانش‌بنیان، تبدیل ایده‌های خلاقانه به پول و ثروت است. بنیان‌گذاران این نوع شرکت‌ها تلاش می‌کنند با بکارگیری فناوری‌های جدید ایده‌های خود را عملی و آن‌ها را به یک جریان مالی عالی تبدیل کنند. توجه داشته باشید که این ایده‌ها باید قابلیت اجراسازی و درآمدزایی داشته باشند؛ در غیر اینصورت شرکت‌های  دانش‌بنیان نمی‌توانند از تسهیلات مختلفی که دولت برای آن‌ها قرارداده، برخوردار شوند.

مهم‌ترین مزایای شرکت دانش‌بنیان چیست؟

برخورداری از تسهیلات مختلف

شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از تسهیلات مختلف دولتی بهره‌مند شوند. این تسهیلات از طرف نهادهای دولتی مربوطه، مثل معاونت علمی و فناوری و صندوق‌های عامل مانند صندوق نوآوری و شکوفایی به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

از جمله مهم‌ترین تسهیلاتی که به این شرکت‌ها تعلق می‌گیرید تسهیلات مالی است. در ادامه مقاله به بعضی از این تسهیلات مالی اشاره خواهیم کرد.

  • تسهیلات مالی تا سقف 200 میلیارد ریال برای تامین هزینه‌های مربوط به خط تولید
  • تسهیلات مالی تا سقف 500 میلیارد ریال به منظور تامین مکان کارگاه و نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات مورد نیاز
  • تسهیلات قرض‌الحسنه تا سقف 10 میلیارد ریال به منظور ارتقاء محصول، تامین هزینه‌های مربوط به دریافت مجوزهای لازم و...

البته این مزایا تنها به تسهیلات مالی محدود نمی‌شود. تسهیلات دیگری که این شرکت‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند شامل موارد دیگر مثل ثبت اختراع، برخورداری از انواع حمایت‌های دولتی در زمینه انتقال فناوری، تواتمندسازی شرکت‌ها، تسهیل انواع امور بانکداری و... می‌شود.

معافیت مالیاتی و گمرکی

شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند به مدت 15 سال از تمامی عوارض‌های گمرکی معاف شوند. این قانون شامل تمامی قراردادها و فعالیت‌های مربوط به تحقیق و توسعه، تجاری سازی و تولید محصولات جدید، و ... می‌شود.

البته باید بدانید قانون معافیت گمرکی یک شرکت دانش‌بنیان، شامل تعدادی از محصولات خاص می‌شود. تنها محصولات خاصی مثل تجهیزات آزمایشگاهی، ماشین‌آلات خط تولید مورد نیاز برای تولید محصولات و... می‌توانند از این مزیت بهره‌مند شوند.

بیمه تامین اجتماعی

تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از تسهیلات بخشنامه‌های 3/14 و 9/14 بیمه تامین اجتماعی برخوردار شوند. هر قراردادی که مفاد آن مطابق با قوانین این دو بخشنامه باشد کاملا رایگان و بدون پرداخت هیچ مبلغی به بیمه می‌تواند از مزیت‌های آن استفاده کند. البته به خاطر داشته باشید قبل از ارائه تسهیلات، بازرسی‌های قانونی از مفاد قرارداد صورت می‌گیرد.

حمایت از صادرات محصولات شرکت‌های‌ دانش‌بنیان

در طی این سال‌ها دولت سعی کرده با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به توسعه و پیشرفت آن‌ها کمک کند. یکی از بهترین راه‌های حمایتیِ دولت، کمک به صادرات و انتقال محصولات این شرکت‌ها به کشورهای دیگر است.

عمده فعالیت‌های دولت در این زمینه شامل مشاوره‌های لازم برای صادرات محصولات، تبلیغات درست و اصولی، گرفتن گواهینامه‌ها و مجوزها بین‌المللی لازم، حمایت‌های مالی لازم، حضور در مناقصه‌های مختلف و ... می‌شود.

توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان با حمایت‌ نهادهای دولت

از میان نهادهای مختلف دولتی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه‌های خاصی را برای پیشرفت و توسعه بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان دنبال می‌کند.

برای مثال در این نهاد دولتی انواع وبینارها و مشاوره‌ها مربوط به کسب و کار مخصوص این نوع شرکت‌ها برگزار می‌شود تا آن‌ها بتوانند به صورت رایگان از آن استفاده کنند.

مهم‌ترین مزایای استخدام سربازها در شرکت‌ها دانش‌بنیان چیست؟

یک امتیاز ویژه که برای نخبگان و افراد تحصیل کرده در نظر گرفته شده این است که در صورت داشتن دانش و مهارت اولیه می‌توانند خدمت سربازی خود را در یک شرکت‌ دانش‌بنیان سپری کنند. در واقع دولت تصمیم گرفته با این روش به افراد کمک کند تا در زمان سربازی از زندگی حرفه‌ای خود جا نمانند.

سخن آخر

شرکت‌های صنعتی عمدتا در معرفی توانمندی‌های غیر تجاری خود دارای اشکالاتی هستند که این بعضا ممکن است به عدم نتیجه گیری در فرآیند دانش بنیانی آن‌ها داشته باشد. چرا که نتوانسته‌اند ظرفیت خود را آنطور که باید و شاید معرفی کنند. شرکت آنیل، مجموعه‌ای ماهر و با تجربه در زمینه مشاوره دانش بنیان است. از اینرو به شرکت‌هایی که در مسیر دانش بنیان شدن احتیاج به راهنمایی دارند، مشاوره می‌دهد تا این مسیر را مطمئن‌تر، راحت‌تر و سریعتر طی کنند.

بازخوردها
    شما چه تجربه ای دارید؟